About Me

My photo
Före detta 27-årig sociologistudent som slutat försöka skapa ordning i kaos. Vit flagg! Numera 29-årig kommunalarbetare med oklara mål.

Wednesday, December 21, 2011

Med vänlig hälsning ung, sexig och singel

Hemma i Piteå. Träffade lite schläkt av en slump på stan. Följande samtal utspelar sig:

Schläkt: Jaha. Har du nå stadigt förhållande då? 
Jag: Nä. 
Schläkt: Nähä. 
(Tystnad) 
Schläkt: Men hur gammal ÄR du? 
Jag: 27. 
Schläkt: Oj... 
(Tystnad) 
Schläkt: Ja du är snart 30 ja... men du hinner väl. 
Jag: Ja, den som lever får se. (Svettas kraftigt). 
Schläkt: Eller ska vi få två Dagmar* i släkten? (Skrockar) 

*Dagmar är en 85-årig kvinna i släkten som aldrig har gift sig eller skaffat barn (för övrigt sjukt awesome).

Detta samtal är "roligt" pga flera anledningar:

1. Civilstatus är helt avgörande för vilket fack man placeras i och vad man representerar.
2. Varför säger de allt de tänker? Sociala koder? Nån? 
3. Tillsammans med resten av samtalet - som bland annat innefattade varför jag egentligen har kort hår, hur jag tänkte när jag valde en samhällsvetenskaplig utbildning på universitetet eller varför jag inte tar och flyttar upp till pite igen - så uppfyller den här delen av släkten en nidbild av norrlänningen i skogen, med skygglappar på och isbjörnar som enda sällskap. 

Åh detta att vara släktens Bridget Jones. Älskar det. "Älskar" det. 



2 comments:

nanschtin said...

OMG. OMG! Du kanske ska hämnas genom att spåra ur totalt. Bli 14 igen.

Erik said...

Hähä, lika roligt andra gången jag läser. Älskar dagmar-kommentaren och bristen på social kompetens.