About Me

My photo
Före detta 27-årig sociologistudent som slutat försöka skapa ordning i kaos. Vit flagg! Numera 29-årig kommunalarbetare med oklara mål.

Tuesday, August 16, 2011

Frågetecken i livet

Jag skulle verkligen vilja veta hur det fungerar när Spotify listar ens mest spelade låtar. Idag ligger den här låten som nummer två på mina top tracks:


Artist: Issa (vem är hon??). 
Låt: Du svek (hjälp). 

Vad händer? Jag kan inte ens minnas att jag lyssnat på den här låten. Har jag en kluven personlighet? Blir jag någon annan från tillfälle till tillfälle? Finns det en person i mig som sätter sig ner för att avnjuta Issas album "Detta är jag"? Det känns som att detta andra jag försöker övertala mig om att det här är en skön låt, och nu sitter jag här och stampar ofrivilligt takten till refrängen: 

"Varför ska man våga troo (älskar att det är textat med två o) något mer? 
När allt man får tillbaka är falskheten och svek? 
Ibland så kan man tro att något är bra, 
men så minns man hur det gått de andra gångerna."

Och så bästa versen: 

"Men du svek, du var fan den bästa. 
Minns alla gånger vi var ute och festa. 
Det var alltid kul, vi backade alltid upp varandra 
och de dagarna vi mådde piss höll vi ihop tillsammans.
Grinade jag så grinade du." Osv osv.

Okej det är kanske inte helt orimligt att jag skulle lyssna på en låt med detta innehåll, och är jag schitzo på något sätt så har kanske mitt andra jag tagit på sig en overkligt patetisk mantel som mitt riktiga jag därmed slipper hantera. För mitt riktiga jag skulle förhoppningsvis välja något mer värdigt att vältra sig i (intalar jag mig). Ska man rulla runt i självömkan finns det väl andra alternativ än att slå på den här låten??


No comments: